Zoeken

woensdag 19 oktober 2011

Vanalles gedaan, maar niet wat ik wilde doen......

Gisteren vanalles gedaan, behalve hetgeen ik van plan was te gaan doen.

's Ochtends naar kantoor gereden en gaan werken, mijn baas Martijn kwam binnen en ging zo goed als gelijk weer op pad naar een klant, dus ik besloot om de middag thuis te werken. Thuis gekomen even geluncht en daarna verder gegaan aan mijn "bug lijstje" wat ik af moest werken.

Eenmaal half zes, snel op en neer naar de loods gereden om even wat spijkers en een breekijzer op te halen, want had beloofd om de houten vloer op onze trap te vervangen voor een nieuwe vloer. (Wij hebben een trap in 2 delen met een soort overloopje op de trap).

Hoe leuk de Landrover ook is, het "dagelijkse" leven gaat door en zo nu en dan zal ik toch een compromis moeten sluiten met vrouwlief……

Maar goed, vol energie begonnen aan het "trap overloopje" en de oude vloer verwijderd en er een nieuwe ingelegd. Tjonge dat was wel een verbetering moet ik zeggen. Vervolgens om kwart over acht in de auto gesprongen en snel naar "de loods" waar mijn lieftallige 110 trouw op me stond te wachten :-)

De planning was de onderkant van de achterbak en de achterbumper van het chassis in de "Bichodur 2K DTM lak te spuiten". Echter eenmaal de spullen bij elkaar gepakt, kwam ik tot de conclusie dat ik eerst nog een aantal boutjes en popnagels van de achterbak moest vervangen en vastzetten en dat er een aantal "gaatjes" in de huid van de achterbak zaten, welke ik eerst moest wegwerken.

Voorheen zou ik deze gaatjes wegwerken met "aluminium plamuur", echter ben ik sinds en aantal weken in het bezit van een AC/DC TIG lasapparaat, dus ik dacht laat ik eens een poging wagen om het aluminium dicht te lassen.

Het te lassen metaal is erg dun (+/- 1mm dik) en natuurlijk enorm vervuilt. Ik heb dus eerst alles schoongemaakt en goed afgeborsteld met een schone RVS staalborstel.

Daarna een oude koperen boiler kapotgeslepen, zodat ik wat koper had om achter de te lassen gaatjes te knellen. Dit omdat het koper voor "koeling" zorgt (om o.a. kromtrekken tegen te gaan) en omdat ik op die manier iets had om "tegen aan" te lassen.

Vervolgens begonnen met lassen met de volgende instellingen :
- Electrode 1.6mm grijs (2% cerium)
- toevoegdraad 2.0mm
- stand AC
- Amperage 40amp
- AC balans 40
- Ferquentie 100Hz
- gasvoorstroom 0.5sec
- gasnastroom 6 sec
- gasflow (argon) 8 liter per minuut


Eenmaal aan het lassen ontdekte ik dat het materiaal inderdaad behoorlijk vervuilt is en mijn lasboog was dan ook niet erg stabiel en "sprong" heen en weer over het materiaal. Echter met wat gedult is het dus gelukt om alle gaatjes netjes dicht te maken en het metaal ziet er dus nu weer als nieuw uit !

Overigens is het aluminium van de Landrover van het "type" 5251 (uit de 5000 serie) en in de UK bekend onder de naam "Birmabright".

Hopelijk kan ik a.s. Donderdag wel mijn achterbak en bumper spuiten.

Wordt vervolgd…..

IMG 0619

IMG 0620

IMG 0624

IMG 0622

Geen opmerkingen:

Een reactie posten