Zoeken

vrijdag 14 januari 2011

Thermisch verzinken (galvaniseren) van het chassis

De afgelopen dagen diverse bedrijven e-mails gestuurd met de vraag of ze mijn chassis kunnen galvaniseren. Tot op heden alleen een reactie gehad van het bedrijf "Zincoat", "Thiekon B.V." en "Verzinkerij West-Brabant B.V."

"Verzinkerij West-Brabant B.V." vertelde me dat het niet mogelijk was om een Landrover chassis te galvaniseren, het zou immers door de temperatuur van het verzinkbad (450graden) krom trekken en dus niet meer bruikbaar zijn als een auto chassis.

Vervolgens naar diverse bedrijven e-mails gestuurd en "Zincoat" en "Thiekon B.V." Hebben netjes gereageerd !

Bij "Thiekon B.V." wordt er +/- € 0,79 per Kg (excl. BTW) gerekend, maar hun zinkbad is helaas te klein voor het Landrover chassis.

De contact persoon van "Zincoat" was erg vriendelijk en wilde het chassis zonder meer voor mij galvaniseren, echter gezien de afstand van mij naar hun verzinkerij (Roosendaal - Veenoord) was het volgens "Zincoat" niet economisch om het door hun te laten doen, maar de persoon had wel een ander adres voor mij, dichter bij huis die het ook voor me zouden kunnen doen. Kijk dat is nog eens meedenken!

Dus ik contact opgenomen per e-mail met "Galva Power Antwerpen" te Schoten België en deze ochtend werd ik stipt om 8.00u gebeld door hun door een zeer vriendelijke mevrouw!

Samen even de afmetingen en gewicht besproken van het chassis en deze mevrouw wist me zo de prijzen te vertellen per Kg alsmede dat er extra gaten geboord moeten worden in het chassis.

De kosten bij "Galva Power Antwerpen" bedragen € 1,575 per Kg (excl. BTW) voor gewichten tot 250Kg. Daarboven geld een andere prijs staffel.

Onze schatting was dat het chassis zo ongeveer 150Kg weegt en na het verzinken zal het chassis +/- 20Kg zwaarder zijn, dus de totaal kosten komen op 170Kg * 1,575 = € 268,- (€ 384,- incl BTW)

Dan komt er nog +/- 60,- incl BTW bij voor het boren van alle gaten op de juiste plaatsen, iets wat erg belangrijk is, omdat anders het zink er niet goed in kan en de lucht er niet goed uit kan, wat gevaarlijk is en wat ook betekend dat niet alles aan de binnenkant goed is gegalvaniseerd.

Kortom voor ongeveer € 444,- heb ik mijn chassis compleet gegalvaniseerd !

Nu nog op zoek naar een goed straal/poedercoat bedrijf.

4 opmerkingen:

  1. Lucas van Lierop23 maart 2011 om 15:44

    Hoe ga je de binnenkant schoonkrijgen?

    Groet
    Lucas van Lierop (Prikker)

    P.S. Goed dat je dit blogt, ik moet mijn project blog ook meens af gaan ronden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Lucas,

    Ik heb de binnenkant schoongemaakt met een hoge druk stoomcleaner (een grote professionele)

    Natuurlijk is het chassis dan nog steeds niet 100% schoon van binnen, maar ik zou nioet weten hoe ik dat zou moeten doen.

    Met vriendelijke groet,

    Egbert de Pauw

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lucas van Lierop20 april 2011 om 21:49

    Sorry ik had niet gemerkt dat je gereageerd maar dank voor je reactie. Stoomcleaner klinkt wel beter dan alleen beetje doorspuiten wat sommigen doen.
    Ik heb inmiddels bedacht dat ik mijn chassis thermisch laat reinigen bij TCI in Tilburg.

    Groet en veel succes met je project nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Lucas,

    Ja dat bedrijf heb ik vaker van gehoord, in ieder geval ook een heel goede optie denk ik!

    Groetjes,

    Egbert

    BeantwoordenVerwijderen